Sista veckan i Asien


Foto - Resa, Resa - Asien

Här kommer ett väldigt långt inlägg med en hel del bilder från vår sista vecka i Asien. Efter våran tid i Malaysia, bestämde vi att vi hellre ville tillbaka till Thailand och spendera vår sista tid där. Vi hade hittat en favoritö i Thailand, så varför inte åka tillbaka dit och njuta på en plats som vi visste att vi gillade? Destinationen var Koh Samui. Det kändes så skönt att komma tillbaka till en plats där vi hade koll på området och visste var det var bra att hänga. 
 
Det blev en hel del strandhäng, nya hundkompisar, god mat, smoothiebowls och promenader. Dessutom hittade vi typ den första mataffären vi sett i Thailand (wow!) och gick runt och kollade på varor. Vanligtvis finns det bara matmarknader och 7-11 överallt där alla handlar (med väldigt begränsade utbud), så det kändes konstigt att gå runt i en stor matbutik. Vi köpte på oss lite iskaffe och jordnötssmör (haha) och det gick åt. Förrutom det så gick vi ut några gånger och träffade trevliga människor. På näst sista bilden ser ni några jättetrevliga svenska tjejer som vi träffade på ön och hängde med. 
 
Något som var väldigt tråkigt var att Christel blev sjuk under våra sista dagar och blev inlagd på sjukhus. Hon hade några infekterade sår och blev dålig rätt snabbt med hög feber och olika symptom, så när vi kom till sjukhuset visade det sig att hon hade fått blodförgiftning... Med antibiotika och vila blev hon tillslut på bättringsvägen och fick åka tillbaka till vårt hotell och ta det lugnt under våra sista dagar. När hon var såpass mycket bättre att jag "vågade" lämna henne, så passade jag ändå på att gå iväg och göra lite saker. Det var inte så att jag gjorde någon lång utflykt och var borta en hel dag, utan jag gick bara iväg lite då och då.
 
Det jag gjorde när jag var själv var att hänga på stranden, åkta vattenskoter och en dag även gå på en matlagningskurs. Jag och Christel hade pratat om att vi ville gå på någon matlagningskurs under hela resan, men det hade inte blivit av, så jag ville passa på innan det blev försent. Såklart hade det varit mycket roligare att göra tillsammans, men Christel orkade inte... Hur som helst var jag på ett ställe som hette "Samui Institute of Thai Culinary Arts" och jag fick jag lära mig hur man lagar några olika traditionella rätter, samt hur man använder sig av olika råvaror på rätt sätt. Det jag fick laga var en grön currygryta (på en grön currypasta, som vi gjorde från grunden), phad thai och även en coconut milk soup. Det var väldigt kul att få lära sig de olika rätterna och hur de görs på riktigt Thai-vis. Dessutom blev det väldigt gott, så det är definitivt något jag kommer laga hemma i Sverige. En sak som var väldigt bra var att min gulliga mentor anpassade alla rätter, så att de blev helt vegetariska och förklarade även vad man kunde buta ut de olika råvarorna mot.
 
Efter våran vecka på Koh Samui, åkte vi till Bangkok och hade två nätter där innan vi flög hem till Sverige igen. Vilken resa det har varit! Vi har fått vara med om så mycket och jag ville verkligen inte åka hem. Såklart var det kul att träffa familj och vänner igen, men nu saknar jag redan Asien!
 



Skriv en kommentar:

Kom ihåg mig?